Interim Management

Procesverbetering en verandermanagement

Merk je dat er zaken anders geregeld moeten worden binnen jouw bedrijf, maar is het je niet duidelijk waar nu eigenlijk het pijnpunt ligt? Of is dit je wel duidelijk maar weet je niet waar je moet beginnen? Als interim-manager neem ik je deze klus uit handen.

Ik zie vaak dat het bedrijven niet lukt om hun omzet of andere doelen te behalen. In veel gevallen wordt dit veroorzaakt door onjuiste processen. Bepaalde denkwijzen, niet-werkende systemen, verouderdere systemen of incapabele medewerkers zorgen voor haperingen binnen organisaties. Bovendien merk ik dat zekere afdelingen vaak worden ‘vergeten’ binnen bedrijven. Ironisch genoeg zijn dit vaak precies de afdelingen die de motor zijn achter het hele bedrijf!

Als interim-manager breng ik een frisse wind door jouw organisatie. Ik kijk naar het probleem, de te behalen doelen en ik ga op zoek naar de werkelijke pijnpunten. Op basis van mijn bevindingen stel ik een adviesrapport op. Vervolgens ga ik aan de slag met het doorvoeren van veranderingen en het verbeteren of zelfs opstarten van processen. Denk aan het opzetten van afdelingen, het uitvoeren van reorganisaties en het coachen van teams. In mijn aanpak ga ik uit van de kracht van mensen. Komt een bepaalde medewerker goed tot zijn recht in wat hij nu doet? Is er wellicht een andere afdeling of een andere functie waarin hij zal floreren? Al deze overwegingen neem ik mee in het uitvoeren van mijn werk.

Ben je op zoek naar de pijnpunten binnen je organisatie en ben je vooral geïnteresseerd in mijn bevindingen en advies? Dat is ook helemaal goed. Je kunt ervoor kiezen om na ontvangst van mijn adviesrapport zelf aan de slag te gaan met de doelstellingen.

Voorbeeld van een
interim-opdracht

Mijn werk als interimmer illustreer ik graag met een praktijkvoorbeeld bij één van mijn opdrachtgevers. Het bedrijf in kwestie houdt zich bezig met de ontwikkeling en verkoop van een bepaald product voor ziekenhuizen. Het bedrijf heeft vestigingen in verschillende landen, maar mijn scope omvatte de locatie in Nederland. De vraag aan mij was wat zij zouden kunnen doen om de omzet te vergroten.

Al gauw kwam ik erachter dat er geen verkoopafdeling binnen deze vestiging bestond. Ik verzamelde procesomschrijvingen van de buitenlandse vestigingen en legde deze naast de Nederlandse wet- en regelgeving. Hierdoor was ik in staat om heldere processen op te zetten. Dit gaf enorm veel inzicht in de inkomsten en uitgaven van het bedrijf. Bovendien werd het duidelijk dat er mensen nodig waren om de inkomsten te vergroten. Het resultaat? We huurden mensen in en namen medewerkers aan, leidden ze op en zorgden ervoor dat de afdeling soepel werd neergezet. Vervolgens heb ik dit traject begeleid totdat er een opvolger voor mij werd gevonden en ingewerkt die zich hier intern mee zou blijven bezighouden.